Blauwe werkvesten bij de rijkswacht?
- ABLcollector50s60s
- Sponsor 2022-2023
Blauwe werkvesten bij de rijkswacht?
Hallo iedereen,
Ik heb een paar vragen over een vest die ik al even in mijn bezit heb. Deze had ik op de zolder van mijn grootouders gevonden waar ik ook andere rijkswachtspullen vond. Op het eerste zicht leek het mij een oude blauwe werkvest zoals je al wel vaker ziet, maar toen ik de mouwen bekeek zag ik resten van stiksels in de vorm van strepen.
de zwarte metalen knopen met het opschrift 'For Gentlemen' zijn ook te zien op een rijkswachtnaaizakje die Canadian2nd ooit postte (foto hieronder)
De vest heeft geen riemhaken, de zakken zijn erop gestikt, model lijkt op die van de ABBL werkvesten
Dus bij deze mijn vraag, weet er iemand hier meer over?
Alvast bedankt!
Michiel
Ik heb een paar vragen over een vest die ik al even in mijn bezit heb. Deze had ik op de zolder van mijn grootouders gevonden waar ik ook andere rijkswachtspullen vond. Op het eerste zicht leek het mij een oude blauwe werkvest zoals je al wel vaker ziet, maar toen ik de mouwen bekeek zag ik resten van stiksels in de vorm van strepen.
de zwarte metalen knopen met het opschrift 'For Gentlemen' zijn ook te zien op een rijkswachtnaaizakje die Canadian2nd ooit postte (foto hieronder)
De vest heeft geen riemhaken, de zakken zijn erop gestikt, model lijkt op die van de ABBL werkvesten
Dus bij deze mijn vraag, weet er iemand hier meer over?
Alvast bedankt!
Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lid van het 3de Linie Reenactment Groep, wij beelden het leven van de Belgische soldaat uit tijdens de mobilisatie en mei '40.
- ABLcollector50s60s
- Sponsor 2022-2023
Re: Blauwe werkvesten bij de rijkswacht?
Bij deze een upeke. Niemand die hier iets meer over kan vertellen?
Lid van het 3de Linie Reenactment Groep, wij beelden het leven van de Belgische soldaat uit tijdens de mobilisatie en mei '40.
Acht de kans groot dat het een werkvest is, er moest immers ook corfee gedaan worden zoals de paardenmest opvegen of werkzaamheden uitvoeren aan de dienstvoertuigen. Vroeger waren dat taken die door rijkswachters zelf uitgevoerd werden. Aan de kazernes in Etterbeek had (en heb je nog steeds) Blok Z, een eigen garage, waar ze zelf de auto's en groot materieel zoals de sproeiwagens onderhouden. In de jaren '90 kwam stilletjesaan burgers in de plaats om deze taken uit te voeren. Maar weet nog dat er oud-rijkswachters zijn, al zullen ze nu wel bijna weg zijn, die nog in de garage werkten als mecanicien.
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
Hallo Michiel.
't Zal wel een werkvest zijn maar tijdens mijn dienstjaren (1975 - 2001) heb ik ze niet geweten.
Blijkbaar zijn de restanten van stiksels op de beide mouwen waarschijnlijk afkomstig van de graden (WM of 1WM) van de vroegere eigenaar.
Ook de knoopjes komen overeen met de door mij getoonde knoopjes op het naaizakje.
Toen ik in dienst was werd al het werk qua onderhoud, kazernering, paarden, voertuigen, wapenmakerij, kantinehouder, kok, enz ... inderdaad uitgevoerd door volwaardige rijkswachters.
Groeten.
Jan.
't Zal wel een werkvest zijn maar tijdens mijn dienstjaren (1975 - 2001) heb ik ze niet geweten.
Blijkbaar zijn de restanten van stiksels op de beide mouwen waarschijnlijk afkomstig van de graden (WM of 1WM) van de vroegere eigenaar.
Ook de knoopjes komen overeen met de door mij getoonde knoopjes op het naaizakje.
Toen ik in dienst was werd al het werk qua onderhoud, kazernering, paarden, voertuigen, wapenmakerij, kantinehouder, kok, enz ... inderdaad uitgevoerd door volwaardige rijkswachters.
Groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Naar mijn mening is dat het soort jasje dat gedragen werd door de stalwacht bij het onderhoud stallen en verzorgen v/d paarden.
Bij het nieuwe (laatste) uniform was er ook een grijs-blauwe overall voorzien welke dan gebruikt werd bij de verschillende werkzaamheden.
Patric
Bij het nieuwe (laatste) uniform was er ook een grijs-blauwe overall voorzien welke dan gebruikt werd bij de verschillende werkzaamheden.
Patric
- ABLcollector50s60s
- Sponsor 2022-2023
Klopt, al was die blauwe vest gemaakt in (ik denk Nylon?) of een of andere synthetische stof en had deze een andere snit en geen hoge kraag. Die zijn ergens in de jaren 70 ingevoerd? De mijne zal dan van eerder zijn. Maar tot nu nog toe geen beeldmateriaal gevonden.Patric schreef: ↑21 nov 2024 10:58 Naar mijn mening is dat het soort jasje dat gedragen werd door de stalwacht bij het onderhoud stallen en verzorgen v/d paarden.
Patric
Maar goed, bedankt voor de reacties heren, de zoektocht gaat verder!
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
Ik denk dat jij de "binnenkledij" bedoelt Michiel. zie :ABLcollector50s60s schreef: ↑22 nov 2024 10:40Klopt, al was die blauwe vest gemaakt in (ik denk Nylon?) of een of andere synthetische stof en had deze een andere snit en geen hoge kraag. Die zijn ergens in de jaren 70 ingevoerd? De mijne zal dan van eerder zijn. Maar tot nu nog toe geen beeldmateriaal gevonden.Patric schreef: ↑21 nov 2024 10:58 Naar mijn mening is dat het soort jasje dat gedragen werd door de stalwacht bij het onderhoud stallen en verzorgen v/d paarden.
Patric
Maar goed, bedankt voor de reacties heren, de zoektocht gaat verder!
Die werd in de scholen verplicht gedragen wanneer er geen contact was met de "burgerij". Ook in de eenheden na de schooltijd werd dit nog toegelaten om bureelwerk te doen. Dus ook geen contact met de "burgers".
Ik denk dat patric wel eens gelijk zou kunnen hebben. Wij kregen op school geen "werkplunje" meer zoals voordien. Wel kreeg iedereen een grijze overall die voor diverse karweien (verplicht) werd gedragen (karwei keuken, andere karweien ...).
Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....